17/04/2014

breaking up a sweat

Jag spenderade de senaste veckorna med att researcha martial arts och vilka klubbar som fanns i närheten av där jag bor, eller alternativt, på vägen mellan jobbet och hem. När det gäller kampsporter så ser jag mig själv dra mest nytta av det som drar paraleller med dans snarare an fysisk kamp. Men det är väl just min försiktighet till det där med fysisk kamp som behövde utmanas - jag bestämde mig för att joina en fight club. Hur ska man kunna utvecklas om man aldrig kliver ur sin comfort-zone?

På senare tiden har jag fått det ganska klart för mig att jag kanske pressar mina stackars danselever med styrke-övningar mitt i passet lite för mycket när de måste ligga ner och återhämta sig i fem minuter för att inte svimma.  Att vråla "kan jag, sa kan ni" kanske inte är en rättvis motivation trots allt. Så jag tänkte att jag behöver nog försätta mig själv i en position där någon pressar mig till max med styrka, istället för att jag ska utnyttja danspassen som egen work out där de små liven måste hålla tempo med mig. Sagt och gjort, har haft två kickboxing pass den här veckan och kroppen känner det minsann. Väldigt annorlunda träningsform för mig, men ack så många amazonlika tjejer det finns i klubben (och de kan kicka!). Var lite orolig att det skulle vara enbart muskliga testosteron-biffar. Hursomhelst, Melski har påborjat kapitlet där hon kommer lära sig att kicka ass.

TRANSLATION: After several weeks of research amongst available martial arts clubs in the area, and my preferred choice of a style that would work nicely hand in hand with dance, I decided to do the total opposite and throw myself into a style which I generally feel uncomfortable with - physical combat. So I joined a fight club and two kickboxing sessions later, I'm convinced kicking ass as a female will do me some good. At first I was worried there would be an overload of testosterone-mountains only, but there's some really amazing, intimidating amazon-like girls in the club. Fuck yeah! 

I might have realized that after pushing my poor dancers too hard with strength exercises, it was about time I put myself in their shoes and had someone push me to the max instead. After all, how else are we supposed to grow if we don't step out of our comfort-zone?

No comments:

Post a Comment