11/09/2013

adventuretime in poznan


Under tiden som jag pysslat med att fixa med visum-trassel så hade jag tid att gå igenom lite av bildbomberna från sommarens äventyr. Allting blev fixat i måndags (för en gångs skull var migrationsverket väldigt hjälpsamt och tillmötesgående) vilket innebär att jag far iväg idag, onsdag, och kommer tillbaka till mitt känguruland sent på Torsdag kväll.  Här kommer hursomhelst lite från vår andra dag i Polen när jag åkte in till Poznan med Monika, Mike och Fille.

TRANSLATION: While I've been sorting out the visa issue I've had time to go through the brutal photo amount from this summer's adventure. The visa is all sorted out by now (for once the immigration department was very helpful and accommodating!)  which means that I'm off today, wednesday, and should be back in my dear kangaroo-country late Thursday evening. Anyway, here's a batch of photos from when Monika, Mike, Fil and I spent a day in Poznan.


Monki & Mike
Vi gick till favorit gallerian Stary Browar
Ett fönster fullt av mjukisdjur
Fille, ett stort barn, älskar lego
Gallerian var för länge sedan ett gammalt bryggeri och har en väldigt industriell inredning
Efter shopping drog vi till Gamla Stan
Upptäckstfärd ledde till caféer på gömda bakgårdar
Några av de fina husen på Gamla Stan
Skrattade gott åt polska versionen av Alfons Åberg - Albert Alberston!
Konstiga bänkar
Rådhuset och paret som för 2 år sedan gifte sig där
Till slut gick vi till Restaurangen Mexicana för lite krubb
Det här smaskiga åt jag
Monika var glad för hon fick dricka deras mumsiga Margaritas
Filipe
Jag drack polsk öl - hej hej!
Monikas matval
Det blev visst några omgångar Margarita i olika smaker till...
Mätta och bubbliga fortsatte vi
Dramatisk fontän-staty
Vi skulle spana in katedralen tänkte vi
Katolska kyrkans pengar går åt till att inreda flott i röd marmor
Sedan var det dags för lite fika i ett mysigt café vi hittade där vi satt på en bakgård
Det blev en white wine spritzer  med massa somriga bär och frukter också!
Grabbarna drack den här festliga ölen
Nöjda turister (haha!)
Jag drack världens finaste kokos-té med kokos-extrakt, mynta och kokosmjölk
Äppel-paj!
Lite sko-bestigning på torget
Sedan var kvällen i full gång och vi begav oss hem

No comments:

Post a Comment