06/07/2013

da vinci's demons in five pictures


Har tittat på Da Vinci's Demons serien de senaste dagarna. Da Vinci påminner mycket om Elementary's version av Sherlock, så med den referensen i bakhuvudet känns det inte så banbrytande. Däremot så har jag alltid tyckt om period och historisk-baserade dramatiseringar, så det var givet att jag skulle ge det en chans. Tempot av händelseutvecklingen i avsnitten är underbar. Höjdpunkten är nog tillbaka-blickar eller feber-yriga dröm sekvenser - hur de redigerats ihop är en fröjd att studera och uppskatta. Arbetsskada.  Jag tänker inte förneka att Blake Ritson som skurk och  ögon-godis är ganska trevligt. Jag hade precis börjat spela Assasin's Creed II som till stor del äger rum i renässansens Florence, så efter att i spelet kartlagt staden så var det lite my-mind-is-blown moment när allt såg så välbekant ut. Dessutom har jag i bakgrund-forsknings behov för mitt senaste alster varit insnöad på Mithraism som överraskande har en ganska stor del i serien - win! 

TRANSLATION: I've been watching Da Vinci's Demons lately and am enjoying the feverish flashbacks and dream sequences from an editing point of view. Da Vinci reminds me of Elementary's version of Sherlock and I must admit Blake Ritson steals the scenes everytime he's on camera, not just in form of eye-candy but performance as a villain as well. Just recently I started playing Assasin's Creed II which is set majorly in Renaissance Florence so everything seemed so familiar in a weird way. Another thing which is making me squeal of excitement is the heavy relevance of Mithraism in the show, something I've been researching heaps lately for another project of mine.


No comments:

Post a Comment