28/03/2012

good intentions, not so good results

Nu ska jag tillägna ett helt inlägg om hur underskattat det är att ha någon som gör ens tvätt. När man bor hemma är fallet mer än ofta att käraste mammsen ser till att ständigt tömma smutskorgen och leverera fräsha, nytvättade högar med plagg (har du tur är det struket och vikt likväl!). Det är nästan som att få nya kläder. Pooff, så finns det en ny omgång att kunna ha på sig utan att ha behövt lyfta ett enda finger. Ändå skulle jag gnälla om hur jobbigt det var att behöva lägga in en hög med kläder i garderoben. Suck!

Jag var ganska bortskämd då det gäller tvätt-dagar. Jag kunde skylla på att jag inte förstod mig på hur tvättmaskinen fungerade, och så slapp jag (det är ungefär den taktiken Fille försöker köra).  Men så småningom flyttar till och med de bortskämda barnen hemifrån och måste börja ta hand om sin egen tvätt. Det är liksom garanterat att man förr eller senare kommer missfärga en eller två tvättar. Man lär sig också att ett plagg som har färgat, borde sluta släppa ifrån sig färg 1-2 tvättar senare. Så jag tyckte ju det skulle vara säkert som en livboj att kasta in ett par shorts (ja om man kan kalla dem för det, de täcker inte så mycket) med den vita högen. 

Resultaten var ju inte så bra. Ett brutalt jävla FAIL måste jag medge. Förvisso blev det en jämn ljus-gul på kläderna, så helvita plagg har en ny påsk-version hekt enkelt. Men de med tryck... råkar ju ocks vara Filips kläder.  Om det här ändå var första gången jag förstörde några av hans tröjor... men nu är det ju fanimej tredje gången! Hur svårt ska det vara att med fem års erfarenhet  kunna tvätta kläder?!  Det är ett tecken, jag är inte ämnad till att leka husfru. Själv så ser jag hela den här incidenten som en stadig ursäkt till att köpa nya underkläder! Woho!

Jag har däremot aldrig krympt tvätt. Det var min mor duktig på och ännu duktigare var hon på att förneka det (förlåt att jag hänger ut dig såhär mammut!). Jag tänker däremot skylla ifrån mig på alla dessa tvätt-maskiner i Australien och deras spara-vatten-fasoner. Jag vet inte vad det är, vattnet (haha!) eller maskinerna, eller produktera, men de tvättar ju aldrig rent och dessutom sliter de kläderna något otroligt. Jag har seriöst behövt både Vanish och 3 omgångar för att tvätta bort vanliga svettfläckar! In-con-ceivable!

Råkar du vara tvättmaskins-geni får du mer än gärna dela med dig av hemlighetenerna. I'm just a poor cinderella with a dramatic flair...

 
TRANSLATION: I know you have one or two accidents where you mis-colour a load or two as a beginner in the business of doing your own laundry, but seriously, five years later and I still fuck things up?! In-con-ceivable! Doesn't that make you miss the days when someone (read:mom) did your laundry and it was like new and fresh clothes appeared magically every now and then? Good times.

No comments:

Post a Comment