23/03/2013

folklore



Mitt liv de senaste veckorna har gjort en slags sluten cirkel och tagit mig tillbaka till något som alltid varit en stor del av mitt liv - nämligen folkdans, folklära och polsk kultur. Det är lite som att vakna på nytt och se med helt nya ögon. Det blev ett abrupt stopp för mig i processen att komma över vissa motgångar i livet, så att säga. Det är med en slags tacksamhet och lättnad jag återvänder och känner att dessa år av stillhet inte alls resulterade i att man tappat bort något och måste börja från ruta ett, det är snarare att man ifrågasätter hur man ens kunnat andas utan allt det här. Att bevara traditioner och umgås med likasinnade är otvivelaktigt ett magisk sätt att spendera sin tid på och det ger så mycket för själen, hur klyshigt det än låter, att få dansa igen.

Just folkdans är ju inte bara att sätta ihop steg tilltraditionsenlig musik, det handlar ju om att återspegla tiden som en gång var och beteende från den tiden.  När jag var yngre så var min inställning helt annorlunda för då handlade det ju om att det var kul och jag ville bara vara en duktig dansare medans nu för tiden så är inställningen en slags hunger för så mycket information som möjligt. Så jag spenderar timmar på att se vad Internet har att erbjuda nu för tiden - innan 2005 fanns det väldigt lite inom detta område, virtuellt.

Något som jag funnit väldigt intressant är alla dessa världsliga folkdräkter och moderna tolkningar på dem. Handarbetet är oftast obegripligt vackert och man kan inte annat än tappa hakan och skaka på huvudet vid tanken på hur mycket tid som faktiskt det tog att göra dessa kreationer.



TRANSLATION: My life for the past few weeks have sort of come together in a full circle with something that has always been a huge part of my life - folkdance, folklore and polish culture. It's as if I have awaken all over again am seeing the world through new eyes. I had a total isolation from all this in the process of trying to get passed some obstacle sin life, so to speak, and it's with a great gratitude I turn back to it only to discover that a total lack of it for a certain amount of time have only made my hunger for it greater. I'm starting to question how I even managed to breathe without it? Preserving traditions and being able to come together with similarly minded individuals and dance is, no matter how cliche it sounds, really such a treat for your soul.

Something that fascinates me is the vast amount of various folk costumes available to be amazed by on the Internet nowadays. The intricate details, the way it has inspired modern interpretations and just imagining how much time was put into getting this done.  Back in 2005, there was almost nothing.


All images are from Pinterest, weheartit and Fashion Gone Rouge.

No comments:

Post a Comment