02/03/2013

new essentials to survive the australian sun, except i got them ages ago


Hattar - de används på tok för lite nu för tiden. En gång i tiden var det mer utstickande att inte bära något på huvudet, medans nu är det lite tvärtom. I Sverige så är det ju mössor som gäller så fort minusgraderna valsar fram.  Hattarna dyker dock upp flitigt under festival-säsongerna. Här i soliga Australien så har hattar en mer praktiskt funktion, med det tunna ozon-lagret så bränner man nämligen pannan och näsan ganska snabbt.  Inte trodde jag att jag skulle ha en kollektion av kepsar heller, men se, nu har jag två. 

Jag har köpt en ny tjusig väska med fransar, kedjor och runda studs! Lite av varje av det jag gillar. Då det gäller väskor så är jag återigen lite mer åt det praktiska hållet, vill jag tro. Jag brukade ha massor olika att byta ut beroende på humör. Men nu så blir det en som huvudsakligen får stå ut med slit i ett tag innan det blir dags att uppdatera - min favorit från Tunisien behöver en ny axelrem till exempel. Framför allt är det viktigt att jag ska få plats med kameran i väskan, och gärna en kofta som får åka fram när det blir kyligare under kvällen.

Sedan kommer solisarna. När jag skapades så hade mitt DNA inte riktigt format mitt ansikte för solglasögon tyvärr. Det är alltid en utmaning för tålamodet att hitta glajjor som jag känner mig bekväm i. Trots att jag varit här i sex år nu, så kommer jag fortfarande på mig själv ibland att jag kisar mot solen när jag faktiskt har solisarna på huvudet. Europeisk sommarsol är ett skämt i jämförelse. 



TRANSLATION: Some new items in my collection of stuff which are more of a practical nature than anything: a hat, two pair of sunnies and a new bag (at least that's what I tell myself to not feel guilty when I buy them). Burning your forehead and nose is a common thing here in the Australian sun, so while not only a style choice, hats and caps are of a practical nature too. Speaking of caps... I never would have thought that I would have a humble collection of them past the age of 15!

I also bought a new bag that has a little bit of everything of what I like - studs, zippers and fringe! I used to have heaps of bags that would suit my moods, but nowadays I put one main bag to the test that has to hang on wherever I go. It is of uttermost importance that it has room for my camera and a cardigan when it gets cooler in the evenings. Lastly, the shades. European sun has nothing on the strong sun here. Still, even though I've been here for six years I find myself squinting and forgetting that I have the sunglasses on top of my head...


No comments:

Post a Comment