04/05/2013

work, lately



Tycker det är dags att tackla lite bakom-scenen bilder från vardagen på jobbet när vi varit ute på inspelningar den senaste månaden. Huvudsakligen sitter jag ju och redigerar om dagarna, men jag blir lite av ett allt-i-allo när vi är på inspelning: jag fotar, pudrar bort glansen, plockar upp och ihop utrustning, har koll på kontinuitet, rekvisita och kostym ansvarig, riggar ljussättning, check-listar shot-listan, hanterar B-kameran osv. Vi har varit på skolor och använt sönder dollyn (ja alltså inte på riktigt!), fått lite prao-elever, filmat pensionärer (vilket faktiskt var förbannat underhållande!), stora truckar (storleks-komplex i Australien någon?), bromsar för stora fordon och green-screen i studion.  Våran make-up artist Tania har haft sin far på besök från England, mannen är ingen mindre än Norman Wanstall, snubben som vann en Oscar för Bond-filmen Goldfinger's ljudsättning!

TRANSLATION: I thought it was about time to have a look at how the everyday is looking at work when we're out on a shoot, which has been quite a few this past month. Mainly I sit and edit, but when we're on location I turn into a jack of all trades: I take photos, shoot B roll, powder away the shine, props & costume department,  set up and take down equipment, rig the lights, continuity, check-lists and shot lists etc. We've been around in schools and filmed (note: not politically correct anymore to use the expression "shoot at a school"), used the dolly to death (not literally of course!),filed elderly people (more entertaining than you might think), huge trucks, advanced braking systems for big vehicles and used green-screen in the studio. Our make-up lady Tania has had her dad from England visiting, the man is no one less than Norman Wanstall - he won an Oscar for the sound effects on the Bond film Goldfinger!

No comments:

Post a Comment