02/05/2013

folk it up in a blur


Mina polska rötter har ju fått frodas lite de senaste månaderna. Efter dans-festivalen i slutet av december/början av januari så fick jag tillbaka kontakten med dansgruppen jag brukade träna här i Perth och har nu antagit utmaningen att återigen koreografera och träna dessa modiga själar tillsammans med Magda. Om jag har saknat gemenskapen man får i en dansgrupp! Jag har saknat Malwa (dansgruppen hemma i Sverige) något enormt, men under min frånvaro har generationer skiftat och det dansas mest moderna inslag. Det är ju förstås inget fel med det, bara det att det inte finns ord som beskriver innerlig glädje jag känner av att få knäcka med traditionsenlig folkdans.  Förra månaden hade de, Perth gruppen Kukuleczka (polska för fågeln gök), sin första uppvisning sedan dans-pausen efter festivalen. Den äldre gruppen dansade Kujawiak, Oberek och en repertoar från Rzeszów regionen medans småttingarna dansade Nowy Sącz. Missade totalt att få in rätt inställningar på kameran så bilderna är ju något suddiga. 

TRANSLATION: My polish roots have been well fed lately. After the dance festival at the end of the year I got in touch with the dance-group I used to teach here in Perth and have accepted the challenge once again, together with Magda. Few words can describe the community a dance-group brings, and how I have missed it! A month ago the group, called Kukuleczka (polish for the cuckoo bird), had their first performance after their dance-break since the festival. The older group danced Kujawiak, Oberek and dances from the Rzeszów region while the younger kids performed dances from Nowy Sącz. I failed to get the camera settings right so the photos are a wee bit on the blurry side. Let's call it artistic... or something.



No comments:

Post a Comment