18/09/2006

Fortune Teller

Jag har ju blivit efterbliven med att vara uppdaterad på Desperate Housewives, så nu satte jag mig idag och såg ytterligare två avsnitt från den andra säsongen. Housewives är ju så rolig med just sina twists, därför vill man inte förstöra och kasta sig in i avsnitt som är för långt fram i säsongen utan man vill se allt i tur och ordning. Med det sagt så bevisar jag att jag inte har en aning om vad som händer i de senaste avsnitten som går på TV. Men när syrrans dvärg och jag satt i vardagsrummet och kollade på Housewives så utbrister jag hela tiden "Erkänn det här kommer hända!" eller "Erkänn han kommer reagera så här och sedan använda det till sin fördel och sen göra det här och det där..."

Dvärgen kollar konstigt på mig.
- Har du sett det här redan?
- Nä, jag bara förutspår handlingen.
- Men stäng av hela skiten, du har nyss berättat säsongavslutet vad är det för vits att kolla nu?

Nu när jag tänker på det, det händer ofta att jag har på känn vad som ska hända både i filmer och TV-serier. Inte för att det ibland är så uppenbart vad som kommer ske, sådant kan ju vemsomhelst förutspå. Här snackas det större plots som växer sakta fram. Sådant som i efterhand kan bli "aha-upplevelser", som jag tolkar direkt före de flesta andra. Det handlar om att tyda placeringar. Ledtrådar. Antydningar. Jag är fan proffs på sånt! Jag borde själv skriva manuset. Intrig-älskare som jag är, jag vet precis vad som behövs för att göra det bästa receptet för ett krispigt manus.

2 comments:

  1. Anonymous2:43 pm

    Det kallas "a Lejman gift " ;)=

    ReplyDelete
  2. Jag är bäst på att se vilka som kommer bli ihop... förutser sånt direkt. Satt för nån månad sen och såg en Agatha Christie och sa direkt "de två kommer så bli ihop." och mamma trodde mig inte. I mitten så blev hon ihop med nån annan och hon skrattade såklart och påpekade hur fel jag hade men vad hände i slutet? Jo hon dumpade sin kille för att vara med den killen som jag sagt att hon skulle bli ihop med! HA! Looser :P

    ReplyDelete