31/12/2006

Kossacker & Tartarer


Det är ett faktum att jag har idealiserat och överromantiserat hela kossack-existensen. Men hur kan man icke egentligen? Med ett polskt kostymdrama från 1999, Ogniem i Mieczem (With Fire and Sword), vars filmmusik är grovt underskattat så kanske det är roten till varför jag har den inställningen. Fast jag hade ju sådan inställning långt innan jag såg den filmen. Jag tycker om den just för att den har så mycket folkkultur i sig, sådan som jag stundtals omger mitt liv med.
Bondbruden Izabella Scorupco spelar Helena, och mitt i allt uppror kossacker och polska adelsmän emellan så tar ett triangeldrama plats med henne i center där the good guy är polska skådespelaren Michal Zebrowski, även med i Wajda's Pan Tadeusz och Polanski's Pianisten (ni vet den med Adrien Brody). Jag tycker då som alltid att the bad guy är mer eyecandy, men så är dte väl alltid? När den här filmen, regisserad av Jerzy Hoffman, kom ut var det den dyraste filmen inom polsk filmindustri som gjorts, men skulle den gjort idag skulle den kunna vara så mycket snyggare. Komme rihåg att det var så himla stort tumult om den när den kom ut, speciellt bland oss trogna kulturföljare och folkdansare. Låten Sokoly, aka Falcons, samt Edyta Gorniaks låt spelades titt som tätt överallt och den har en idag en otrolig känsla som tar en tillbaks i tiden. Fast är man inte så här patriotisk som jag, och inte är ett fan av kostymdrama och krigscener med kavallerier från förr, så tror jag inte man finner filmen särskilt fängslande.




No comments:

Post a Comment