04/11/2009

black balloon


Just remember everyone else on the road is an idiot. It's called defensive driving.

Innan jag flyttade till Australien hade jag sett väldigt lite av vad filmindustrin hade att erbjuda här (Skippy och Heartbreak High någon?). Varför plugga film i ett land när man inte sett något därifrån liksom?

Men nu efter tre år har jag nog sett en hel del. Något som är väldigt typiskt är att förmedla Australiana i alla filmer - ni vet, de där riktigt typiska sakerna som är vardagligt här. Framförallt lägger jag märke till de för att jag själv tyckte de var annorlunda från det jag själv var van vid i Sverige. Man kanske inte tänker på det, men jag reagerar direkt när det handlar om att förmedla och representera något "lokalt" på film, såsom de plötsliga regnstormarna, avbrutna palmblad eller grenar som trillat ned på bilen, eller soptunnorna som står på rad den morgonen i veckan de töms, skoluniformerna, nätdörrarna, vattenspridare, trafik-kontrollanter på skolmornarna, L-kort, is-boxar osv. Black Balloon har alla dessa element, plus rådjursögda Gemma Ward som kanske inte spelar så bra men är skevt fin att titta på.

TRANSLATION: Since I came to Australia I've come across plenty of Australian films, and one things you can always expect is the sometimes not so subtle representation of the typical Australiana you get in everyday life, such as bins lined up in the morning, net-doors, palm leaves or fallen branches after a storm, uniforms, sprinklers, L-plates, igloos and more. Black Balloon has all of this and Bambi-eyed Gemma Ward.

No comments:

Post a Comment