04/07/2006

Egos Guide till Elblag

För dem som det kommer som en stor nyhet för, så är jag polack. Inte bara vilken polack som helst, en som är inbiten i polsk kultur som bara den (tro mig, jag överdriver inte!), och har berest mitt hemland flitigt. Så efter en liten förfrågan från Klara så tänkte jag bjussa på lite personlig guide till mitt Polen.

Hej! Hittade alldeles nyss din blogg, och om jag inte förstått helt fel så kommer du från Polen..?! Jag åker dit nu i sommar och skulle behöva lite tips på bra affärer & sånt. Om du har några sådana vore jag supertacksam om du ville dela med dig av de! :)

Mellan '99 och '01 så besökte jag Elblag årligen med dansgruppen, och då den bestod av shoppinggalna tjejer så kan ni ju ana er hur mycket tid vi tillbringade med att a) fynda kläder b) jaga snygga grabbar c) försöka rymma från ledarens vaksamma ögon för att göra olydiga saker. Staden Elblag som ligger ungefär en timme med bil från Gdansk kan jämföras med Norrköping då det gäller storlek. Medeltidsborgen Malbork ligger inte långt ifrån och det finns ingen godtagbar ursäkt att missa den när man ändå är så nära! Elblag ( uttalas Ell-bloong-g) har faktiskt mer att erbjuda än man kan tänka sig, kanske inte en turiststad, men den har både historik - ganska tydlig på Gamla stan i arkitekturen - men också mycke shopping i form av marknader och outlets!

Vabbi Factory Outlet hittar man främst sport labels som Adidas, Nike, Reebock,Fila, Puma (killmodet verkar visst aldrig växa ur sportklädes-perioden i Polen). Jeansmärken som Levi's, Wrangler och Mustang finns det mycket av här men också från H&M, Zara, Tommy Hilfiger, House, Deep, Reporter, Top Secret för att bara nämna några. Upp till 70%.
Adress:
Al. Grunwaldzka 77, vid supermarket E. Leclerc.

Något annat som är typiskt för Elblag är så kallade basarer, som egentligen är en drös småbutiker som finns i en saluhall. En finns i närheten av McDonald´s, och är du ute efter dyra kläder från klädmärken som du känner till, så kan du lika gärna med skippa sådana här platser. Du kommer fynda snygga kläder till billiga priser, men inte något Gucci om vi säger så.


Nu är ju inte jag ett levande uppslagsverk, men det finns några butiker som hade lite exclusivare kläder som man suktades över. Så staden är ju inte helt tom på dessa heller. I det stora hela så är de flesta stora städerna fyllda med massa supermarkets, enkla och större (läs: nybyggda & fräsha) gallerior och säkert en stor marknadsplats. Marknaden där du kan pruta och fynda finns även i Elblag, i närheten av järnvägsstationen. Skor är ett hett tips! Övriga butiker som man bör hålla ett vaksamt öga efter är;
Troll, Orsay, Pimkie, Terranova, Jennyfer, Morgan De Toi.
Missa för allt i världen inte Gamla Stan, massor mysiga caféer och pubar och under sommaren finns det massa konserter i parken vid floden! Mat (speciellt alkohol, en av de godaste ölen bryggs på EB bryggeriet i området) är sådant som är billigt i Polen. Det finns massor livsmedelbutiker som har öppet dygnet runt. Bio på anläggningar som Multikino är inte bara billiga, de får ibland svenska biografer att blekna. Vill man shoppa smink och andra produkter inom skönhetsvård så heter det billiga alternativet Rossman och så har EMPiK en avdelning för parfymer och make-up, dock associeras Empik främst med tidningar, musik, böcker samt data. Av någon lustig anledning minns jag att det existerade en besatthet i staden över svenska Oriflames produkter.

5 comments:

  1. Anonymous10:28 am

    hörredu muppis, visst är Elblag trevligt och så... men varför åka till Elblag när man har trojmiasto. Tar också en timma till Malbork därifrån. Sedan så har vi ju Krakow som ligger i närheten av Zakopane. Jag kräver en blogg dedikerad dessa städer !
    ... Din älskade syster som ej orkade logga in. Pöss.

    ReplyDelete
  2. Anonymous11:30 am

    Åh, tack så hemskt mycket! Denna sida tänker jag skriva ut, packa ner samt lusläsa. Jättesnällt av dig, verkligen. Kram

    ReplyDelete
  3. Lugn syster, lugn! Det kommer en guide till Gdansk och Trojmiasto också, tjejen ifråga skulle just till Elblag och Gdansk, just därför skrev jag om Elblag först, doh! :P

    ReplyDelete
  4. Klara - vad bra att det kom till hjälp då. Ska göra en likadan guide till Gdansk, när exakt är det du åker dit förresten? (själv kommer jag vara i gdansk i slutet av juli nämligen)

    ReplyDelete
  5. Anonymous5:36 pm

    Åh, men det vore ju toppen. Jag åker någon gång den tjugonde juli och är väl där i 2-3 veckor.

    ReplyDelete