09/09/2007

Låt oss bygga på fördomar om (polska) blondiner

Här erbjuds ni att klicka på en länk. Den kommer börja ladda på ett litet filmklipp, från polsk television, då en blond tös vid namn Asia har sin uppkörning, två gånger. För att kunna njuta av den guidar jag er med ett litet polskt lexikon:

Nie - nej
Lewo - vänster
Sprzeglo - koppling
Hamulec - broms
Noga - ben/fot
Zakaz - förbud

Ni kommer tyvärr missa kommentarer som: "Jag tror ärligt talat du inte förstår när man talar på polska till dig", "Fast ni vegetarianer, ni svär inte. Jag är imponerad, för jag, ja, jag...", "Kör, kör! Men för i helvete, kurwa, ser dem inte att det är en blond som övningskör eller?!", eller när Asia föreslår att de ska åka till en trafikerad vägkorsning för erfarenhetens skull: "Ha, ha, jag vet att du inte tycker om mig men vad har jag gjort för att förtjäna det här Asia?!".

Det var den polska lektionen. Nu återgås det till att producera tusen ord till om dokumentärer.



No comments:

Post a Comment