01/03/2007

The Red Shoes

Att föreläsaren kallar sig själv drakonisk och pratar om sig själv i tredje person ( Leon Draconian Marvell - det låter som en fucking comic superhero... Eller är det bara jag som automatiskt tänker Marvel Girl?) bör i alla fall förklara ciut ciut vilken lustig prick han är. Och jag tamejfan älskar hur han brinner för sin sak. Ljuvligt.

Men vem kan fascineras över ett glas mjölk i Peeping Tom (som vi fick se idag på Film & Cinema Studies) och studsa över symboliken i den blinda kvinnan eller den rödhåriga mamman vars egentliga hårfärg man aldrig får se i filmen eftersom vi alltid ser henne i svartvitt. Svaret lyder: Leon.

Vi har hursomhelst ett paradis på universitet, nämligen en stor avdelning i biblioteket med bara film film film! Och filmisk film. Inga satans blockbusters och annat lättsmält (nåja) utan sevärda filmer. Halleluja! Förstår ni vilken prancing pony jag var när jag dessutom utforskade filmbokshyllorna?! Förspel kompis. Förspel. Nu ska jag fortsätta akten och den ultimata filmupplevelsen med The Red Shoes, som jag lånade (helt gratis!) också en av Powell's filmer, som jag via GreenCine Daily blev sugen på för ett bra tag sen. Men hur fan skulle man få tag på den? Jo på ECU såklart. Yeah baby yeah. Bara att börja skriva en oädnlig lista med 1001 filmer man måste se innan man dör och börja bocka av den...

1 comment:

  1. Jag trodde inte jag skulle lyckas bli avis på dig mer än vad jag är, jag menar Australien, pool i huset, härligt väder, fina pojkar... men ett helt utbud med gratis film också?!?! *lägger sig ner och gnäller sig till döds* :P

    ReplyDelete