14/03/2007

The Story of Bubbleboy

Vi såg den här och några andra bidrag till Tropfest , kortfilms festivalen här i Australien, på föreläsningen igår. Ett ganska givet exempel på visuell storytelling. På workshopen idag var vi alltså tvungna att skriva ett kort manus till en dialogfri scen. Jag blev fanimej nöjd med min! Det var ju roligare än jag trodde att utesluta dialogen, mycket utrymme för personliga tolkningar och karaktärsskildringar.


Ytterligare en short film vi såg var Tough Crowd av Patrick Gillies. En pantomim försöker underhålla en liten flicka ( snarare en fullvuxen man utklädd till en fräknig tös) men bemöts av misslyckande och obscena handrörelser. Det är en och samma skådespelare som spelar alla roller och det är mer givande än det låter. Slutet är ju med en twist och hämnden är brutalt ljuv. Tyvärr kan jag inte hitta den på youtube så man får helt enkelt lita på det jag säger.

No comments:

Post a Comment