30/05/2007

Where Trouble Melts Like Lemondrops


Måste vägar av guld ha så stor politisk innebörd i en technicolour drömvärld som Wizard of Oz? Varför måste Freuds superegon och id förklara de två distinkta stilar musikaler har? Och hur fan tänkte Walter Benjamin när han uttryckte sig att "the art of storytelling is coming to an end"? Här sitter man alltså och skriver en uppsats som ska nå upp till 2000 ord om betydelsen av den surrealistiska rörelsen i modern film, med Wizard of Oz, The Science of Sleep och The Cell som utgångspunkt. Kanske nämner jag Matrix, kanske nämner jag John Malkovich. Vem vet?

Skulle jag ha sett hela Eraserhead, Pan´s Labyrinth eller Natural Born Killers skulle jag säkert ha med dem i ett hörn också. Dessutom ska jag utveckla herr Bazins filosofier om mise-en-scene och montage, när Claws kommer tillbaka med vår Bibel: The Film Experience som vi delar på. 1600 more words to go!

2 comments:

  1. Men det är ju ingen väg av guld. Det är ju "Yellow Brick Road". Det betyder ju bara gul tegelväg. Eller har jag missat något?

    ReplyDelete
  2. Nej den e ju inte guldfärgad i sig, men symboliken förstås... Konspirationen bakom det hela. Man kan ju inte tänka som alla andra dödliga heller!

    ReplyDelete