21/06/2006

Elle på polska, tack

Fördelen med att vara flerspråkig är att man kan bredda sin magasinläsning. De polska utgåvorna har på något lustigt vis alltid tilltalat mig mer. Kanske är det för att du inte behöver lägga ut mer än tjugo kronor på ett nummer. Tidningar ska inte vara dyra, och när jag köper en utländsk tidning i Sverige så käns det som ett rån att lägga ut 79;- elller mer. Elle tillhör väl den dyrare delen av de polska tidningarna, den kostar 7,40 zl (i denna stunden på Forex så får du 1 polsk zloty för 2,38 SEK). Majoriteten av tidningarna kostar mellan 4-5 zl. De är tio gånger mer inspirerande i textsyfte också.

I senaste polska Elle så är det Leo DiCaprios senaste kap på framsidan, Bar Refaeli, och i tidningen finns en exclusiv (nåja) intervju med henne. Chefredaktören för tidningen ärMarzena Wilkanowicz-Devoud, och de har många förföriska reportage och trots någon miss då och då (smaksak förstås) så är deras modesidor vackra och ger en kreativkick.

När jag först såg bodys eller baddräkter, kalla dem vad du vill, på sommarmodet så var allt jag kunde tänka "att det där är väl inte praktiskt när man solar, värsta ojämna solbrännan ju!". Det såg ju snyggt ut på modellerna, men på stranden skulle man nog sticka ut ordentligt. Efter julinumret av Elle så fick jag en aha-upplevelse när jag insåg att de är hur läckra och sexiga som helst om man har dem till ett par jeansshorts eller till byxor. Det bästa av allt var att de hade med en i tidningen på en av deras "sno stilen" sida, och en butik, Reserved fashion närmare bestämt, som alltid har snygga och vänliga priser för oss dödliga, har en liknande som på bilden med the sex kitten. Gissa vart jag ska styra mina fötter så fort jag anländer till Gdansk eller Poznan?!


No comments:

Post a Comment