14/03/2006

Girl With A Pearl Earring

Bokrecensioner blev jag trött på att skriva redan i skolan, så jag tänker bespara mig det och tänker bara nämna lite i förbifarten om boken som jag nyligen läst ut.

Med handen på hjärtat så var det filmen med samma namn som fick mig att läsa boken av Tracy Chevalier, och vet ni vad - boken är mycket bättre! Det brukar ju vara så, att böcker är bättre. En film fångar inte alltid upp de inre tankarna och det känslomässiga kaos man kan läsa sig till som sker inombords på huvudkaraktären. Griet, i detta fall. Hon blir tjänsteflicka vars höjdpunkt under dagen blir att städa i ateljén till konstnären Vermeer. Man har fångat hela vardagstillvaron från 1600-talets Holland ganska bra i boken, allting är väldigt vackert skrivet. Hjärnan stimuleras av ordvalet. Det är en berättelse om hur en tavla kom till, med väldigt mycket "förbjuden frukt" och frestelser. Synd att de inte frestas mer och att saker kommer i vägen. Halvvägs genom boken fick jag ett stort sug på att se filmen en gång till, vi har den liggandes någonstans. Ska bli intressant att se den med nya ögon.

No comments:

Post a Comment