15/03/2006

Scary Just Got Sexy

Whoow.
That was one hell of a ride

Tips till mig själv: tänk på att inte se Supernatural mitt i natten nästa gång. Till och med jag, som är ganska härdad gällande vad som är skrämselfaktorer, känner mig helt plötsligt en smula mer lättskrämd än tidigare. Så ladies and gentlemen, jag har precis upplevt mitt första Supernatural avsnitt. Första tanke är att det kanske är en potentiell ersättare för Arkiv X om de inte screw up för mycket. Men sedan har jag bara sett pilot-avsnittet, så jag kanske inte ska uttala mig för mycket om saken.

Jared Padalecki som jag tidigare vant mig vid att se spela Dean Forester i Gilmore Girls spelar Sam Winchester, men surprise surprise, hans bror ( Jensen Ackles) heter Dean Winchester. Sam pluggar på collage och har en viktig intervju på en advokatfirma att förbereda sig för när storebrorsan dyker upp och förklarar att farsan är försvunnen, efter att han gett sig av på jakt. Jakt på något övernaturligt, och de ska ju givetvis gå fadern i spåren och hamnar i Jericho där de löser en urban legend. Ja, så skulle man kunna sammanfatta första avsnittet.
When Sam and Dean Winchester were just little kids, their mom was killed by something "supernatural." Their father's life and their lives were never the same after that. After that incident, their father raised them to be warriors and started to take an interest in the "supernatural." - imdb.com
Jag satt väldigt ofta och tänkte högt "Nejmen det där får ju inte hända!". Två besvikelser mötte jag dock. Den första var dialogen. Ibland var saker de sa så himla dåliga att de blev bra: "No chick-flick moments!" och sedan hela spök/demon utplånandet. Den biten kändes som Alien möter Predator i en uppslukning av någon som leker för mycket med Photoshop brushes. Men man förstår direkt att det är just den där präglingen som kommer att bli typiskt för "upplösandet" i Supernatural, lite som att vampyrerna worpade missbildade fejjen i Buffy. Men det där flimrandet av Constance var jättesnyggt. Första gången funderade man på ifall man såg fel, men sedan dök det upp igen och då visste man att aha-den-här-personen-är-det-något-fel-på. Stort plus för användning av musiken och ljudeffekter. Som att spela gullig och rogivande lull-musik för spädbarn när hemska saker sker, för att vid första ögonkastet bedra om trygghet och att det kansk ebara var en drömscen. Ljuvligt! Ujuj vilka ljudeffekter! Det blev lite B där med "Ooh, vilket snyggt halsband, visste du förresten att pentagram beskyddar ifrån ondska?" men detaljen att farsan lämnar koordinatsiffror till dem verkar vara genomtänkt så jag får väl se lite genom fingrarna där. Med humoristiska referenser som "Agent Scully, Agent Mulder" så är det värt. Det är en snygg pilot och den har det en pilot bör ha: bra handling, karaktärsutveckling, det jag kallar för flyt, man blir hooked helt enkelt. Tacka tidigare X-files regissören David Nutter för Arkiv X känslan!

De satsade på roliga och påkostade reklamkampanjer vid lanseringen av showen också har man hört.

No comments:

Post a Comment