29/08/2006

The guy with the widow

Sanningen är att jag inte känner honom så väl, men det jag skrapat på än så länge tycker jag om. Han är sådär sädblond, med stubb. Råg och vete. Lyser upp tillvaron med sin energi. Man vill nästan kalla honom för hurtig.

Han flyttade nyligen hit till Stockholm, in hos en änka. Det var nämligen så att han på en studentskiva råkade fastna i en långdragen konversation med några tanter då en efter ett tag utbrister:
- Men du är ju en trevlig gosse, vänta så ska jag ringa Kattis och se ifall du kan bo hos henne!
Sagt och gjort. Vips så hade Nicklas ett rum hos en änkan Kattis, väninna till en tant han knappt kände. Så på lektionen får vi ett papper med massa random statements, som vi ska hitta de det stämmer in på bland varandra. "Watched Desperate Housewives this week/ Wears pink / Plays an instrument/ Has been to Hawaii" etc. Så jag hugger tag i Nicklas och frågor ifall påståandet om att man har en katt stämmer på honom.

- Änkan jag bor hos har en katt. Så det räknas väl?

Lite senare när man ska berätta vad för intressant man lärt sig om personerna, och man kommer till Nicklas är jag först med att utbrista.

- His widow has a cat.
- Pardon? What did you just say? Because I thought you just said "his widow has a cat".
- I did.
- . . .

Folk stirrar på mig tyst en sekund och sedan får jag alla att skratta. Förlåt Nicke, det var inte med meningen, men du kommer nog för ett tag framöver bli känd som the guy with the widow.

No comments:

Post a Comment